woensdag 14 maart 2012

RSS


Aanvankelijk heb ik toch wel mijn aarzelingen bij het intensief gebruik van sociale media. Ik ben twee jaar geleden begonnen met Facebook maar dacht ook na over de consequenties van internet en sociale media. Als je een onderwerp googelt, zie je gelijk aan de zijkant een aantal verwijzingen naar commerciële sites. Hoe zo privé? Het spook van 'big brother is watching you', waart nog steeds rond. Maar steeds meer verhalen van vrienden, kennissen en collegae kun je niet negeren. Dus besloten om werkgerelateerd gebruik te maken van de sociale media. Eerst heb ik nog het boek gelezen van filosoof Stine Jensen. Stine Jensen was zelf al in 2007 op Facebook, toen er nog maar weinig Nederlanders een Facebookpagina hadden. In haar boek beschrijft ze hoe leuk, nieuw en spannend ze het vond. Ze vond er zelfs de man met wie ze nu een kind heeft. Toch besloot ze op een dag haar Facebookpagina op te heffen. Ze werkt thuis en was veel alleen en via Facebook toch de hele dag in contact met mensen. Ze was bang verslaafd te raken.
Wie is Stine? Stine Jensen is universitair docent en schrijft voor NRC Handelsblad. Daarnaast publiceerde ze verschillende boeken en maakte de tv-serie 'Dus ik ben'. Vorig jaar schreef ze voor de maand van de filosofie het essay 'Echte vrienden'. En nu ter gelegenheid van de Boekenweek haar boek: 'Dag vriend! Intiem kapitaal in tijden van Facebook. Probeer zo dadelijk nog een foto van Stine te vinden en te plaatsen op het blog.
Okay, mijn bedenkingen zijn geuit Ik zal geen privé foto's plaatsen, ik besef dat alles wat je op internet zet bewaard blijft en openbaar is. Maar het heeft ook zijn leuke kanten en misschien raak ik nog wel verslaafd en heb ik een digitale rehab nodig!
Het tweede ding bestaat uit de uitleg van de RSS. Tekst heb ik gelezen en ik heb mij op een aantal websites w.o. de website van het CBS, geabonneerd. Lijkt mij handig en toch weer wat nieuws geleerd. Ben ook nieuwsgierig naar het gebruik van hashtags, Spotify, het verkorten van URL etc. Wat mij tegenviel is dat onze eigen website niet is voorzien van een RSS. Daar zal ik Frank eens op attenderen.

3 opmerkingen:

  1. mediawijsheid is niet alleen voor de kinderen een belangrijke term..geldt nog net zo goed voor ons..wat laat je wel en niet zijn via social media, Stine Jensen heeft aan het denken hierover wel heel aardig bijgedragen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt je RSS-feeds gevonden denk ik, tenminste ik zie dat je bericht is aangepast. En wat een #hashtag is heb je gisteren bij VHZ al kunnen leren;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het inderdaad gevonden en het werkt prima. Frank heeft onze nieuwe website ook voorzien van een RSS en ik heb mij geabonneerd op de RSS van jouw eigen blog. Helemaal up-to-date dus!Een RSS plaatsen is het volgende.

      Verwijderen